Καθώς μεγαλώνουμε, τείνουμε να γινόμαστε πιο επιλεκτικοί στις επιλογές μας και πιο δυσανεκτικοί απέναντι σε πράγματα που δεν ευθυγραμμίζονται με τις πεποιθήσεις και τις αξίες μας. Αυτή η αλλαγή προοπτικής μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των εμπειριών της ζωής μας, της εκπαίδευσής μας και των κοινωνικών μας αλληλεπιδράσεων.
Μια πιθανή εξήγηση για αυτήν την αλλαγή προοπτικής είναι η έννοια του ηθικού σχετικισμού. Ο ηθικός σχετικισμός υποδηλώνει ότι δεν υπάρχουν απόλυτες ηθικές αλήθειες και ότι η ηθική είναι σχετική με το άτομο ή τον πολιτισμό. Καθώς μεγαλώνουμε, συνειδητοποιούμε περισσότερο τις πεποιθήσεις και τις αξίες μας και αρχίζουμε να αμφισβητούμε τις πεποιθήσεις και τις αξίες των άλλων. Αρχίζουμε να συνειδητοποιούμε ότι διαφορετικοί άνθρωποι έχουν διαφορετικές απόψεις και ότι δεν υπάρχει ένας σωστός τρόπος να ζήσουμε τη ζωή μας.
Μια άλλη πιθανή εξήγηση για αυτό το φαινόμενο είναι η έννοια της γνωστικής ανάπτυξης. Σύμφωνα με τη θεωρία της γνωστικής ανάπτυξης του Jean Piaget, οι διαδικασίες σκέψης μας εξελίσσονται καθώς γερνάμε και γινόμαστε πιο ικανοί για αφηρημένο συλλογισμό και κριτική σκέψη. Αρχίζουμε να αναπτύσσουμε τις δικές μας απόψεις και πεποιθήσεις με βάση τις εμπειρίες μας και γινόμαστε πιο επιλεκτικοί στις πληροφορίες που δεχόμαστε ως αληθινές.
Εκτός από τη γνωστική ανάπτυξη, οι κοινωνικές μας αλληλεπιδράσεις παίζουν επίσης κρίσιμο ρόλο στη διαμόρφωση της προοπτικής μας. Είμαστε κοινωνικά πλάσματα και βασιζόμαστε στις απόψεις και τα σχόλια των άλλων για να σχηματίσουμε τις δικές μας απόψεις και πεποιθήσεις. Καθώς μεγαλώνουμε, αρχίζουμε να περιβάλλουμε τους εαυτούς μας με άτομα που μοιράζονται τις αξίες και τις πεποιθήσεις μας και γινόμαστε πιο μισαλλόδοξοι απέναντι σε αυτούς που δεν συμμερίζονται την οπτική μας.
Ένας άλλος παράγοντας που συμβάλλει σε αυτή τη μετατόπιση της οπτικής γωνίας είναι οι εμπειρίες της ζωής μας. Καθώς μεγαλώνουμε, αντιμετωπίζουμε διάφορες προκλήσεις και εμπόδια που διαμορφώνουν την κοσμοθεωρία μας. Αρχίζουμε να συνειδητοποιούμε τη σημασία ορισμένων αξιών, όπως η ειλικρίνεια, η ακεραιότητα και η ενσυναίσθηση, και γινόμαστε λιγότερο ανεκτικοί απέναντι σε συμπεριφορές που παραβιάζουν αυτές τις αξίες.
Τέλος, η εκπαίδευσή μας παίζει επίσης καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της προοπτικής μας. Καθώς μαθαίνουμε περισσότερα για τον κόσμο, συνειδητοποιούμε περισσότερο την πολυπλοκότητα διαφορετικών θεμάτων και αναπτύσσουμε μια πιο λεπτή κατανόηση των διαφορετικών προοπτικών. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη εκτίμηση της διαφορετικότητας και σε μεγαλύτερη ικανότητα ανοχής διαφορετικών απόψεων και πεποιθήσεων.
Συμπερασματικά, καθώς μεγαλώνουμε, τείνουμε να γινόμαστε πιο επιλεκτικοί στις επιλογές μας και πιο μισαλλόδοξοι απέναντι σε πράγματα που δεν ευθυγραμμίζονται με τις πεποιθήσεις και τις αξίες μας. Αυτή η αλλαγή προοπτικής μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των εμπειριών της ζωής μας, της εκπαίδευσής μας και των κοινωνικών μας αλληλεπιδράσεων. Ωστόσο, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε τη σημασία της ανεκτικότητας και της διαφορετικότητας στην κοινωνία μας και να προσπαθήσουμε για μεγαλύτερη κατανόηση και αποδοχή διαφορετικών προοπτικών.
Πηγή: https://www.xtesini.gr/